Interview met de Volkskrant

 

969707_148507532004947_66583954_n

Download PDF: Volledig Interview met de Volkskrant

Link naar het interview in de Volkskrant.

Lees hier het eerste exclusieve interview met de Nederlandse Mujahideen in Syrië, beantwoord door de woordvoerder Abu Fidaa. Verzorgd door Volkskrant correspondente Janny Groen, mei 2013.

Vraag: “Hoe gaat dat antwoorden in zijn werk? Ik heb begrepen dat jij als woordvoerder mij, namens de groep, antwoorden geeft. Vindt er eerst een groepsgesprek plaats? En denken jullie in alles precies hetzelfde? Misschien kan je aangeven als er, op punten, jongens afwijken van het algemene antwoord. De psychische verwerking van wat jullie meemaken, zal toch individueel niet hetzelfde zijn bijvoorbeeld.”

Antwoord: “Wat betreft de vragen die gerelateerd zijn aan de politieke actualiteiten, die beantwoorden twee broeders onder ons. De ervaren Mujahideen hebben, in de oorlog tegen de Russen in Afghanistan, geleerd dat het efficiënter is als enkele zich bezig houden met de actualiteiten, en dit samen vatten voor de rest van de Mujahideen. Zo hoeft niet iedereen zijn tijd te verdoen aan het opdoen van kennis over de actualiteiten. In sommige grote strijdgroepen heb je ook een journalistieke-tak. Bij de overige vragen hebben wij een rondje gedaan bij iedereen, en daaruit werd een samenvattende selectie gemaakt. Wij doen bijna dagelijks een Shura (overleg) tussen de Nederlandse broeders, dan houdt een broeder die het Arabisch goed beheerst ons op de hoogte over het politieke nieuws in Syrië, en daarop volgt een analyse en commentaar. Kortom, de jongens weten precies wat er aan de hand is in zowel Syrië als de rest van de wereld. En deze kennis doen we op een efficiënte wijze op, die niet tijdrovend is en interfereert met onze missie. De gewonde broeders die thuis zitten kunnen dan de media taken verrichten (typen, informatie, communicatie). En de vragen over bijvoorbeeld het ronselen hebben wij samen met de broeders in Nederland beantwoord.”

Vraag: “Hoeveel Hollandse jongens strijden in Syrië? Klopt het, zoals een bron van de Volkskrant in Syrië bevestigde, dat jullie (als er niet gevochten wordt) bij elkaar zitten in een luxe villa (met zwembad) in een voorheen dure wijk van Aleppo? Klopt het dat de niet-Arabisch-talige bij elkaar zitten? Waarom? En klopt het dat er als gestreden wordt, alle Mujahideen dan wel in een groep strijden?”

Antwoord: “Hoeveel jongens hier nu exact zitten kunnen wij natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Maar we denken dat de vermelde cijfers in de media wel kloppen. Nog nooit in de geschiedenis zijn er zoveel verschillende nationaliteiten in zulke grote aantallen verenigt in de Jihaad. Het is uniek. De strijders bestaan uit broeders van verschillende nationaliteiten, verschillende talen, verschillende visies, verschillende wetscholen, enzovoorts. En allen vechten gezamenlijk zij aan zij met één nobel doel voor ogen. Het is werkelijk prachtig om te zien en om dit van dichtbij te mogen ervaren. Zoals Allah ook zegt in de Quran “Allah houdt van degene die in versterkte rangen voor Zijn zaak strijden, alsof zij een hechte muur vormen.” Moge Allah ons maken tot deze geliefde mensen.

De Mujahideen zijn verdeeld over meerdere verblijfplaatsen, en de jongens uit Nederland zitten niet slechts met broeders uit Nederland. Integendeel, wij worden juist met broeders uit andere landen ingedeeld om de integratie en eenheid onderling te bevorderen, er zijn Saudiërs, Tunesiërs, broeders uit België, Duitsland, Canadezen, Russen, en natuurlijk de Syriërs zelf. En zo vormen wij gezamenlijk een pluriforme eenheid, zoals de Islam ons ook heeft onderwezen. Er wordt doelbewust voor deze indeling gekozen om o.a een sterk gevoel van saamhorigheid te realiseren, want dit is erg belangrijk in de Jihaad. En het is ook een ideale manier voor sommige broeders om de Arabische taal te leren.

Er is inderdaad een groep onder ons die in een villa verblijft, maar de meeste broeders vinden dit ondanks de luxe toch niet prettig en kiezen liever voor een bescheiden pand. Wij willen ons juist zoveel mogelijk van zulke luxe weghouden. Want teveel luxe bederft het hart, en voor de Jihaad (in Syrië) heb je een gezond en sterk hart nodig. Wij zijn hier niet gekomen voor luxe, integendeel wij hebben deze luxe achtergelaten in Nederland. En bovendien leren wij uit de geschiedenis dat vele

sterke legers niet door hun vijanden, maar eerder door hun eigen extravagante levensstijl zijn ondergegaan. In onze eigen Moslim Ummah hebben we dit bijvoorbeeld zien gebeuren in Al-Andalus.

Verder zitten de broeders niet alleen in Aleppo, zij zijn daarentegen verspreid over heel Syrië. Er wordt binnenkort ook een versterkingsgroep naar Qusair (tegen de grens aan van Libanon) gestuurd, hier mogen ook een paar broeders uit Nederland tussen zitten. Hezbollah heeft een actieve militaire rol in Syrië, en steunt het bloeddorstige regime van Bashar Al-Assad in het moorden en vernietigen. Er wordt op dit moment een hevige strijd gevoerd in Qusair tegen de moordmilities van Hezbollah en Iran, zoals niemand waarschijnlijk ontgaan is. En het is ook mijn persoonlijk droom om tegen Iran en Hezbollah te vechten in Qusair, aangezien zij het meeste bloed -van de onschuldige Syrische bevolking- op hun handen hebben. Zonder de actieve, intensieve en aanhoudende steun van voornamelijk Iran, en daarnaast Hezbollah, zou het regime van Bashar Al-Assad allang zijn gevallen. Dit is de bittere realiteit die velen helaas nog niet inzien. De rol van Iran in de genocide op het Syrische volk is enorm. En de verraderlijke steun van Rusland en China -met de stilzwijgende instemming van de internationale gemeenschap- spreekt verder voor zich natuurlijk.

Het is jammer dat zoveel Moslims misleid zijn door de propaganda van Hezbollah. Hassan Nasrallah heeft een arsenaal van zo een 40.000 raketten, maar hij vuurt geen enkele raket af op Israël wanneer Gaza bloeddorstig en bruut wordt gebombardeerd. Zoals we hebben gezien in Operation Cast Lead in 2008, waarbij Israël meer dan 1400 Palestijnen in koele bloede heeft gedood in minder dan een maand tijd. Hetzelfde geldt voor Operation Pillar of Defense in 2012 waarbij Israël honderden Palestijenen heeft gedood en verwond in een week tijd. Met hoeveel raketten heeft Hassan Nasrallah de Palestijnen in Gaza toen bijgestaan? Inderdaad, met geen enkele. Maar nu is Hezbollah wel massaal toegesneld naar Syrië om Bashar bij te staan in zijn misdaden tegen het Syrische volk!

Veel Moslims, en zelfs geleerden, die misleid waren door Hezbollah zijn nu ook wakker geschud. Zo zien we dat geleerden zoals Yusuf Al-Qaradawi ook fel uithalen naar Hezbollah en oproepen tot de Jihaad tegen hen, daar waar hij hen in het verleden nog als helden zag en misleid werd door hun. Dus wij zien dat deze bittere ontwikkelingen de ogen van veel Moslims gelukkig ook openen. Bovendien is het feit dat Bashar nu hulp zoekt bij Hezbollah ook een teken dat hij kracht aan het verliezen is.

Bij grote veldslagen doen veel Mujahideen mee. Zoals bijvoorbeeld in de bekende en grote slag van Khan Toman. Dit was één van de grootste veldslagen van de Mujahideen in Syrië, en ook één van de grootste overwinningen. Bij zo een grote veldslag weet je wel bijna zeker dat er broeders zullen sneuvelen. Broeders met wie je misschien jouw hele jeugd hebt doorgebracht. Je slaapt bij elkaar in dezelfde kamer, en je verzorgt elkaar wanneer iemand gewond raakt. Er zijn ook al twee broeders uit Nederland als Martelaren gesneuveld; Mourad en Yasin. Het waren onbevreesde moedige helden die wij erg missen, we vragen Allaah om ons samen met hen te verzamelen in het Paradijs. Hierbij wil ik overigens ook opmerken dat er onjuist in de media is vermeld dat Sufian el Fassi uit Delft is omgekomen. Want dit klopt niet, hij is gewoon veilig en gezond onder ons aanwezig.”

Vraag: “De situatie in Syrië is voor de gemiddelde Nederlander lastig in te schatten. Komt chaotisch over, er zijn verschillende groepen die tegen Assad vechten. Hoe bepalen jullie vooraf, dus als je nog in Nederland bent, bij welke factie je gaat aansluiten? Is dat, zoals de inlichtingendiensten zeggen, bij Jabath al-Nusra?”

Antwoord: “Er zijn inderdaad verschillende groepen die hier gezamenlijk meevechten tegen het moordlustige regime van Bashar. De groepen kun je indelen in twee; de seculiere democratische- en de Islamitische strijdgroepen. Dus je zult hier de strijders van Het Vrije Syrische Leger (FSA) vinden maar vooral meerdere Islamitische strijdgroepen, waaronder Jabhat An-Nusra; de grootste en veruit meest professionele en succesvolle strijdgroep onder hen. Jabhat An-Nusra fuseert ook met andere Islamitische strijdgroepen, en is bezig deze eenheid verder uit te breiden in Syrië. En ze zijn ook in

samenwerking met strijdgroepen uit andere Arabische landen. Zo hebben de Mujahideen van Jabhat An-Nusra steun gekregen van de Mujahid leider in Iraq Abu bakr Al-Baghdadi. We hebben gezien hoe de Mujahideen in Iraq recentelijk meer dan veertig soldaten van Bashar hebben gedood aan de grens van Syrië, soldaten die dachten dat zij konden vluchten en lafhartig onder de rokken van hun Shietische bondgenoten in Iraq konden schuilen. Maar dat viel hun dus zuur tegen.

En net zoals het regime van Bashar hulp en steunt krijgt van buitenaf hebben de Mujahideen in Syrië ook het recht om hulp te krijgen van buitenaf. Steker nog, het is een plicht voor de Moslims om de Mujahideen in Syrië te steunen. De Arabische landen en de internationale gemeenschap laten het afweten, en kijken toe hoe een genocide wordt gepleegd tegen het Syrische volk, terwijl Bashar steun krijgt van alle kanten. In Syrië hebben de Moslims als geen ander geleerd wie er werkelijk achter de Moslims staan en wie hen in de rug steken en verraden. De zogenaamde extremisten en terroristen zijn anders wel de enigen die op zijn gestaan voor het Syrische volk nadat de wereld Syrië in de rug heeft gestoken. Daarom worden de zogenaamde terroristische groeperingen hier met open armen ontvangen door het volk, zij zijn na Allah de enigen waarop de Moslims hier kunnen rekenen.

Zelfs de voormalig Syrisch oppositieleider Mouaz Al-Khatib stond op voor Jabhat An-Nusra en verdedigde hun nadat Amerika hen op de terroristen lijst had gezet. Zij genieten grote populariteit onder het Syrische volk. Wij zien ook dat de Moslims na de Arabische lente massaal op Islamitische partijen hebben gestemd in de hoop dat zij de Sharia zullen implementeren. Want de Moslims hebben de democratie uitgeprobeerd, ze hebben het socialisme en communisme uitgeprobeerd, ze hebben het pan-Arabisme uitgeprobeerd, enzovoorts. Niets heeft de situatie van de Moslims kunnen verbeteren, integendeel al deze systemen bleken de Moslim Ummah alleen achteruit te helpen.

En ik overdrijf niet als ik zeg dat er dagelijks tientallen strijders van FSA overstappen naar Jabhat An-Nusra. FSA was vanaf begin de grootste strijdgroep, maar door de maanden heen heeft deze seculiere democratisch georiënteerde strijdgroep zijn populariteit onder het Syrische volk verloren; nadat de seculiere democratische wereld het Syrische volk genadeloos heeft verraden. Maar niettemin vechten de verschillende strijdgroepen zij aan zij, ondanks hun uiteenlopende meningsverschillen. Maar de democratische en seculiere oplossing geniet geen populariteit in Syrië, zij hebben hun hoop volledig verloren in dit systeem. Ook zijn de Islamitische strijdgroepen veel meer begaan met het volk, vechten is maar een onderdeel van hun missie. Ze zijn wellicht harder bezig met het bieden van humanitaire hulp en het volk ondersteunen in hun levensbehoeften. Zij geven hun oorlogsbuiten ook vrijwel volledig weg aan het volk, integendeel tot de strijders van FSA.

De Islamitische strijdgroepen hebben geen behoefte aan wereldse goederen, zij zijn hier primair gekomen om het bloedvergiet van Bashar te stoppen, het Martelaarschap te verkrijgen en de Islamitische Sharia te implementeren. Dit laatste is iets wat zij stapsgewijs proberen te doen, dit heeft onderwijs en tijd nodig, maar het volk is hier over het algemeen enthousiast over. En de Islamitische strijdgroepen zijn georganiseerd genoeg om dit te kunnen realiseren met de wil van Allah.

En zelfs onder de strijders van FSA zitten velen Moslims die helemaal niet vechten met een democratische seculiere ideologie. Velen van hen staan niet achter deze ideologie, en hebben herhaaldelijk aangegeven dat zij vechten voor de Sharia. Maar het westen probeert FSA te ontvoeren door leiders van bovenaf in haar zakken te steken, en dit begrijpen vele strijders, vandaar dat zij hun vertrouwen in FSA verliezen en overlopen naar onafhankelijke Islamitische strijdgroepen. Men moet daarom ook een onderscheid maken tussen het leiderschap van FSA en haar strijders.

FSA is vrijwel ook de enige seculier-democratische strijdgroep en de rest van de Mujahideen in Syrië zijn verspreid over een variatie Islamitische strijdgroepen in het land, er is dus meer keus tussen een Islamitische strijdgroep dan een seculiere strijdgroep zoals FSA. Maar al deze verschillende vlaggen

zeggen opzicht niets, je kunt het eerder zien als legereenheden die behoren tot één en hetzelfde Islamitische leger. Wij zijn niet aangesloten bij Jabhat An-Nusra of een andere strijdgroep die als terroristisch is gelabeld, maar wij willen verder in het midden laten welke strijdgroep dit is vanwege interne veiligheidsredenen. En zoals ik zei, eigenlijk vormen deze legereenheden gezamenlijk een pluriforme eenheid. Het komt ook regelmatig voor dat wij een joint-operatie uitvoeren met FSA, ondanks onze mogelijke meningsverschillen. Mujahideen uit verschillende strijdgroepen verzamelen zich regelmatig in zo een joint-operatie. Ook komt het bijvoorbeeld voor dat verschillende strijdgroepen elkaar onderling versterken met soldaten als zij manschappen tekort komen.

Ik kan begrijpen waarom de situatie onduidelijk en chaotisch lijkt voor de gemiddelde Nederlander, moslims verdiepen zich ook met grotere betrokkenheid in het onderwerp. Wij volgen de gebeurtenissen op de voet. Het zijn onze medemoslims dus wij hebben een veel grotere interesse in het onderwerp. Wij verdiepen ons er veel intensiever in dan de gemiddelde Nederlander, die het slechts af en toe langs ziet komen in korte nieuwsberichten. Daarom zullen wij wat dieper ingaan op uw vragen en enkele belangrijke punten proberen te benoemen. En er moet ook gezegd worden dat de Nederlandse media het conflict (lees; genocide) in Syrië ook zeer gebrekkig rapporteert, wij zijn voornamelijk afhankelijk geweest van Engelse, en in mindere mate, Arabische nieuwsmedia.

De reden waarom het westen kritiek heeft op de Islamitische strijdgroepen zoals Jabhat An-Nusra, is puur en alleen vanwege het feit dat het westen haar imperialistische hegemonie in de regio dreigt te verliezen als Syrië het huidige systeem vervangt met een Islamitisch systeem. Het is verbazingwekkend harteloos en uitermate triest om te zien hoe het westen zich meer zorgen maakt over de politieke invloed van deze strijdgroepen, maar de ruim 100.000 onschuldige Syrische doden hen koud laat. En dit is ook exact de reden waarom het volk massaal achter de Islamitische strijdgroepen is gaan staan, en de seculiere strijdgroepen hun populariteit verliezen. Deze hypocrisie van het westen heeft er alleen voor gezorgd dat het volk in een stroomversnelling achter de Islamitische strijdgroepen ging staan. Want het westen maakt zich niet zorgen over de tientallen duizenden onschuldige Syrische slachtoffers, echter maakt zij zich wel zorgen over de politieke invloed van de Islamitische strijdgroepen in Syrië. Terwijl het deze strijdgroepen zijn die op zijn gestaan voor de Syrische bevolking toen de rest van de wereld het af liet weten.

En deze afwachtende gedooghouding van de internationale gemeenschap en de Arabische landen -tenzij er economische of politieke belangen zijn- zien wij niet alleen terug in Syrië, we zien dezelfde houding ook ten opzichte van de brute misdaden die tegen de Moslims in Gaza en Burma plaats vinden. Dit is dus niets nieuws. Het bloed van de Moslims heeft geen enkele waarde in hun ogen. Het feit dat de internationale gemeenschap aan de zijlijn staat toe te kijken en de genocide tegen het Syrische volk maar laat gebeuren is niet eens het probleem, de Moslims kunnen hun eigen boontjes wel doppen, zoals we in Syrië hebben bewezen ondanks de gebrekkige middelen die we hebben. Het is de Moslims in Egypte zonder buitenlandse interventie gelukt om de dictatoriale corrupte tiran Mubarak omver te werpen, het is de Moslims in Tunesië ook gelukt om de verraderlijke tiran Ben Ali omver te werpen, hetzelfde geldt voor de Moslims in Yemen. Dus het lukt ons ook zonder hulp van de internationale gemeenschap. Hun passieve gedooghouding nemen we hen dus niet kwalijk.

Het probleem is echter de listige complotten van het westen waarmee ze hun eigen belangen in de regio wensen te behartigen. Kijk naar Israël dat wapendepots bombardeert uit angst dat deze wapens in de handen van de Mujahideen vallen. Het westen houdt de wereld voor de gek met het excuus dat zij militair niet in kunnen grijpen vanwege de veto van Rusland en China. Maar we hebben allemaal gezien hoe Israël doelen in Syrië bestookt naar wil, zonder enige terughoudendheid. Zij beweren dat deze wapens anders mogelijk in de handen van Hezbollah zullen vallen, maar wie houden zij voor de gek? Naar mate de Mujahideen meer grond veroveren en cruciale beslissende wapens van Bashar dreigen te bemachtigen, heeft Israël paniekerig besloten deze wapendepots te bestoken. En vertrouw mij op mijn woorden als ik zeg dat dit nog vaker zal gebeuren.

Israël weet goed dat Hezbollah geen gevaar vormt zolang Libanon met rust wordt gelaten; Hezbollah wordt in dat geval in de hoek gedreven en voelt zich genoodzaakt om de populariteit en steun van haar achterban te bewaren door op deze aanvallen te reageren. Zoals we in de oorlog tegen Libanon in 2006 hebben gezien. Maar zolang Libanon met rust wordt gelaten heeft Israël niets te vrezen.

Israël heeft al aangegeven dat zij militair zal ingrijpen in Syrië als Bashar zou vallen, om hiermee te voorkomen dat zijn wapens in de handen vallen van Hezbollah. Hier kun je zien hoe doorzichtig en amateuristisch deze leugen is, want als Bashar valt betekend het ook dat Hezbollah is uitgeschakeld. Ze zijn dus niet bang dat deze wapens in de handen komen van Hezbollah, maar van de Mujahideen In Syrië. Overigens zien we hier de lafheid van het Syrische regime, Bashar durft wel onschuldige demonstranten uit te moorden, maar de raketaanvallen van Israël durft deze angsthaas niet met daden te beantwoorden. Bovendien zal hij natuurlijk niet bijten in de hand die hem voedt. Hetzelfde geldt voor Iran en Hezbollah, ze zijn wel bereid om samen met Bashar tegen het Syrische volk te vechten dat in opstand is gekomen, maar de raketaanvallen van Israël op Syrië laten zij ongestraft aan hun neus voorbij gaan. Alle pijlen zijn slechts gericht tegen het weerloze Syrische volk!

En dan zien wij westerse landen het pad blokkeren voor de broeders die naar Syrië willen vertrekken om ons te helpen. Dat het westen te laf en verraderlijk is om het volk in Syrië te helpen en tegen Bashar op te staan is tot daar aan toe, maar de weg blokkeren voor de Moslims en een obstakel vormen op hun pad is ronduit schandelijk. Laat ons onze eigen boontjes doppen, wij hebben het hulp van het westen niet nodig, maar houdt de broeders niet tegen die hiernaartoe willen vertrekken.

Het westen is ook hard bezig om een kloof tussen de verschillende strijdgroepen te graven. Het is uniek in de post-War on Terror geschiedenis dat de seculier-georiënteerde strijdgroepen met één doel gezamenlijk naast Islamitische strijdgroepen vechten. Dit tot grote ergernis van het westen. Daarom willen o.a Engeland en Amerika zogenaamde gematigde seculiere strijdgroepen bewapenen en trainen (in Jordanië) om tegen de Islamitische strijdgroepen te vechten in Syrië, om hun politieke invloed hiermee te kunnen bedwingen. Dit is hun tot nu toe gelukkig niet gelukt, moge Allah dit complot verijdelen. Het Syrische volk staat als steevaste eenheid tegenover deze lage complotten.

We hebben ook gezien hoe Mouaz Al-Khatib is opgestapt als oppositieleider omdat hij niet mee wilde werken aan de complotten die vanbuiten af tegen de Syriërs worden gesmede. Hij is gelukkig niet aan deze druk bezweken zoals vele verraderlijke leiders in de Moslim Ummah helaas wel doen. Hiermee heeft Al-Khatib ook bewezen dat een democratische seculiere weg niet geschikt is voor Syrië. Hij heeft bewezen dat deze weg vele deuren opent voor complotten tegen het volk.

En maakt het westen deze listige plannen in het belang en omwille van het Syrische volk? Zeer zeker niet, wij hebben gezien hoe zij het toelaat dat het Syrische volk genadeloos wordt uitgemoord door het bloeddorstige regime van Bashar. Nee, hun motief nogmaals is het preserveren van hun imperialistische en kapitalistische hegemonie in de regio, met de democratie als hun trekpop. En dit is wat de Moslims in Syrië en andere Arabische landen nu massaal in zijn gaan zien.”

Vraag: “Hoe lang is de training, voordat jullie echt aan de strijd kunnen deelnemen?”

Antwoord: “De trainingen die een nieuw gearriveerde broeder in het begin krijgt duren zes weken. Hierna kun je actief participeren op het slagveld, de rest van de training bestaat uit het opdoen van ervaring, en instructies en lessen die je regelmatig krijgt. Maar na minimaal zes weken training krijg je pas het recht om op zoek te gaan naar het martelaarschap. Wij springen niet in het water zonder eerst te leren zwemmen. Bovendien hebben wij ons theoretisch ook voorbereid voordat wij zijn vertrokken. Zo hebben velen onder ons ook zelfstandig een strategisch en tactisch curriculum gevolgd, en we hebben ons natuurlijk ook verdiept in de actualiteiten en de geschiedenis van deze

regio. Het is ook geen beslissing die wij van de ene op de andere dag hebben genomen, zonder voorbereiding. Wij hebben zowel theoretische kennis opgedaan als fysieke voorbereidingen genomen. Er zijn ook speciale trainingen die je hier kunt volgen tussendoor, deze worden gegeven door de Mujahideen met jarenlange ervaring. Mujahideen van over heel de wereld zijn hier te vinden. Syrië is nu het epicentrum geworden van de Jihad. Terwijl het westen en Israël de Mujahideen bezig waren te bestrijden en ze zo ver mogelijk weg wilde houden van Israël, zijn ze nu verschenen in haar achtertuin. Zij maken plannen tegen de Moslims, en Allah maakt plannen.”

Vraag: “Wat is jullie reactie op de oproep van Mouaz al-Khatib, de leider van de oppositie die veel in Nederland kwam, aan Hollandse jongens om niet naar Syrië te vertrekken? Waarom moeten Nederlandse (en andere westerse) jongens zijn oproep negeren?”

Antwoord: “Er zijn meerden die deze uitspraak hebben gemaakt, waaronder de voormalig oppositie leider Mouaz Al-Khatib en de media woordvoerder van FSA, Fahad Al-Masri. Maar het probleem waartegen oppositieleiders aanlopen die het democratische pad willen bewandelen -en hulp en steun zoeken bij het westen en de internationale gemeenschap- is dat zij niet onafhankelijk zijn. En deze afhankelijkheid wordt misbruikt, er worden eisen en voorwaarden gesteld aan deze leiders, door allerlei lobbyende landen die hun eigen politieke belangen najagen en niet die van de Syriërs. Dit is iets wat Mouaz Al-Khatib ook heeft begrepen, en hij is ook om deze reden opgestapt als oppositieleider. Zijn houding tegenover Jabhat An-Nusra getuigd ook van nobelheid, dit leek dus op een man die zich niet de les liet te lezen door buitenlandse invloeden en belangen. Wij kunnen daarom niet met zekerheid stellen dat hij dit onder druk van bepaalde landen heeft gezegd. Maar het is wel een feit dat deze druk bestaat, hetzij vanuit het westen of de Arabische wereld.

En hetzelfde geldt voor FSA, zij zijn ook vastgelopen in dit net van machtspellen. De Islamitische strijdgroepen daarentegen zijn hiervan onafhankelijk. Zij moeten het niet hebben van westerse spek- en smeerpotten, waardoor men in een verstrengelde web van machtspellen, listen en complotten terecht komt. De Islamitische strijdgroepen moeten het slechts van hun eigen Moslim broeders hebben. De oorlog kunnen zij wel financieren en voeren met de oorlogsbuiten die ze maken van het Syrische regime; wapens die nota bene het westen gulhartig heeft geleverd aan Bashar. En deze Islamitische strijdgroepen hebben dus wel herhaaldelijk aan gegeven dat zij versterking kunnen gebruiken van de Moslims. FSA vraagt meer om versterking in de vorm van wapens en geld (van het westen) en denkt in materialistische termen, zoals elk seculier verstand. Maar een ervaren Mujahid weet dat een toegewijde strijder op het slagveld meer waard is dan wapens of geld. Wat heb je aan wapens als je niemand hebt die ermee wil en zal strijden? Wat heb je aan wapens zonder soldaten?

Wij houden ons zelf voor de gek als we stellen dat de Syriërs geen manschappen nodig hebben. Bashar krijgt aanhoudende steun van Rusland en China, en manschappen van Iran en Hezbollah. Wij zien ook dat hij hierdoor weer grond lijkt te heroveren. Onlangs heeft Rusland nog rakettenschilden aan Bashar geleverd. Dit terwijl de Mujahid strijders het maar zelf op moeten zien te lossen? Hebben wij het Syrische volk dan niet genoeg in de rug gestoken als Moslim Ummah? De Moslims zouden moeten leren van hun passiviteit en verraad, kijk hoe de Palestijnen beroofd zijn van hun grond, en na bijna een eeuw nog steeds in onmenselijke toestanden leven. Willen wij dit dan ook voor het Syrische volk? Zo niet, dan dienen wij niet dezelfde passiviteit te vertonen zoals we die hebben vertoond tegenover de Palestijnen. Hoe meer steun de Mujahid strijders krijgen, hoe eerder het bloedvergiet van Bashar gestopt kan worden. Want het is schandalig dat we dit laten gebeuren.

Wij hebben simpelweg gebruik gemaakt van de soepele situatie, nadat we onze geweten ten rade zijn gegaan. Hetgeen voorheen niet denkbaar was -als we het bijvoorbeeld over Afghanistan en Iraq hebben- met het extraordinary rendition beleid dat werd gevoerd door Amerika. Het is een stuk makkelijker om naar Syrië te vertrekken, dan naar de andere brandhaarden in de Moslimwereld waar ze toegewijde strijders nodig hebben om tegen onrecht en onderdrukking te vechten. Dus de Moslims die in staat zijn om ons te versterken zijn welkom, wij zijn het bewijs dat je hier wordt verwelkomt en je zeer zeker wel als belangrijke versterking wordt gezien en beschouwen.

Maar wij respecteren de mening van eenieder die stelt dat de Moslims beter niet naar Syrië kunnen vertrekken, onder één voorwaarde: namelijk dat dit zijn eigen onafhankelijke opinie is die hij baseert op een eerlijke, rechtvaardige en evenwichtige kijk op zaken. Zo heeft de gerespecteerde geleerde Muhammad Musa Al-Shareef de Moslims in Tunesië geadviseerd om niet naar Syrië te gaan, en zij beter hun eigen land dienen te hervormen in deze cruciale periode voor Tunesië. Aangezien Tunesië nu zelf ook in een fase van interne hervorming verkeert. Maar hij voegt eraan toe dat hij de Moslims die ondanks zijn opinie naar Syrië vertrekken verder niets kwalijk neemt, en prijst hen zelfs. Dit is een eerlijke, rechtvaardige, evenwichtige en vooral onafhankelijke opinie van hem die wij respecteren. Maar wij hebben geen respect voor de conformerende lippendienst die bepaalde Moslim vertegenwoordigers bieden. Hetzij op jacht naar subsidies, schouderklopjes en wereldse goederen. Of simpelweg vanwege een zwak karakter; en dus zwicht voor druk en compromissen sluit ten koste van zijn overtuiging. Een zwak karakter moet daarom het toneel van vertegenwoordiging vermijden.

En het is belangrijk dat degene die hierover spreekt de realiteit kent hier in Syrië. Als iemand op de hoogte wil blijven over de situatie in Syrië dan dient dit gevraagd te worden aan de mensen hier op de grond. En zij hebben duidelijk aan gegeven dat ze strijders nodig hebben. Dus waarom zouden we naar iemand luisteren die ver staat van deze realiteit en het tegenover gestelde beweert?”

Vraag: “Voor zover ik weet zijn er in elk geval 3 Nederlandse jonge vrouwen afgereisd. Zitten die ook bij elkaar in een villa? Hebben jullie soms of misschien wel vaak, contact met hen? Wat is hun taak?”

Antwoord: “Dit zijn echtgenotes van Mujahideen die zich hier ook in Syrië bevinden. Zij leven met hun echtgenoten in een aparte huis. En zij vechten hier trouwens niet. Veel mensen denken ook dat vrouwen hier meevechten, maar dit klopt niet. Het is ook niet waar dat deze vrouwen tienermeisjes zouden zijn, zoals de media onterecht beweert, dit zijn gewoon volwassen vrouwen die een grote verantwoordelijkheid hebben genomen. Men moet niet denken dat het leven hier stopt voor de Syriërs en de strijders, het leven gaat ondanks de bommenregen en de hevige strijd gewoon door.

Het volk is ondanks het verdriet tevreden met het besluit van Allah en probeert de dagelijkse bezigheden op te pakken. Oorlog is net als elk andere ramp, het leven gaat ondanks de ellende door. Naast vechten werken mensen dus ook gewoon, mensen trouwen zelfs en krijgen kinderen, kortom het leven gaat gewoon door. Dit is mooi om te zien, het moedige Syrische volk houdt zich sterk en laat zich niet klein maken. Kijk er daarom ook niet verbaasd van op als een Mujahid gewoon een vrouw en een gezin heeft in Syrië waarmee hij samenleeft, en hun onderhoudt naast de strijd die hij voert. Hetzelfde geldt dus voor de broeders die met hun vrouwen hiernaartoe zijn komen verhuizen.”

Vraag: “Wat doen jullie in je vrije tijd, als er niet gevochten of getraind wordt? Achter de computer zitten? Spelletjes? Zwemmen? Of iets anders..?”

Antwoord: “De Jihaad bestaat niet slechts uit vechten zoals men wellicht denkt. Er is ook zoiets als Ribaat (grensbewaking). Dit is soms moeilijker dan een veldslag want je bent dagenlang heel dichtbij de vijand, en de dreiging is dat je op elke moment van de dag of nacht aangevallen kunt worden. Je houdt om de beurt wacht, als Muraabit moet je er ook voor zorgen dat er s ’nachts niet onopgemerkt soldaten doordringen om te kunnen vluchten. Soms slaap je zelfs met jouw gevechtsvest aan. Je moet altijd alert zijn en klaar staan. En op elk moment kan er van jou gevraagd worden om aan te vallen, dan moet je dus in enkele minuten voorbereid zijn om de vijand te kunnen bestormen.

Daarnaast volgen we ook lessen van een geleerde en broeders met kennis. En in tegenstelling tot de vaak politiek-verdunde en geconformeerde lessen in het westen en ook de Arabische wereld, zijn dit daarentegen open en eerlijke lessen die ons de ongecensureerde waarheid leren.

Verder is er ook tijd om te ontspannen, we hebben bijvoorbeeld een paar keer gezwommen, we sporten, gaan op bezoek bij andere broeders die we uit Nederland kennen, we worden ook regelmatig uitgenodigd door de plaatselijke bevolking om bij hun te eten. De Syriërs zijn een warme volk en vinden het geweldig om gasten te ontvangen. Laat staan gasten die hier slechts zijn gekomen om hen te helpen tegen de genocide van Bashar. En al helemaal als dit jongeren uit Nederland zijn die hun familie, werk, studie, leven, toekomst en vrienden achter hebben gelaten; in een land duizenden kilometers van Syrië vandaan; waardoor het voor velen dan slechts een ver-van-mijn-bed-show is. Wij delen onze gedachten en gevoelens met hun, en vertellen over het leven in Nederland. We leggen ze bijvoorbeeld uit hoe de Moslims als geschoffeerde minderheid in Nederland leven, en zij leven dan ook met ons mee. Dit is ook de grootste gunst die wij ervaren in Syrië. Namelijk het feit dat wij hier niet als slaaf leven van het kapitalistische systeem dat mensen uitbuit als arbeiders en consumenten, maar echter leeft met een nobel doel. En het feit dat wij hier omarmd en verwelkomt worden als geliefden, in plaats van geschoffeerd en uitgekotst te worden, zoals dit helaas met veel Moslims gebeurt in Nederland of elk ander westers land waar je als Moslim minderheid leeft.”

Vraag: “Als ik het goed heb begrepen volgen jullie de berichtgeving in Nederland (en elders) op de voet. Hoe kijken jullie aan tegen de aanslagen tijdens de marathon in Boston en de aanslag met hakmessen in Londen? Kan zoiets ook in Nederland gebeuren? Hoort dat bij de jihad?”

Antwoord: “Iedereen met maar een greintje verstand weet wat de oorzaken zijn van dit soort aanslagen, dit is namelijk het directe gevolg van het buitenlands beleid dat het westen voert in de Moslim landen. En daarmee bedoel ik voornamelijk de oorlogen die tegen de Moslims worden gevoerd door het westen, hetzij de bezettingen en oorlogen in Afghanistan, Iraq, Mali en Gaza of de onbemande drone-aanvallen in Yemen en de stammengebieden van Pakistan, Somalië, enzovoorts. Oorzaken die de media natuurlijk wenst te negeren, het moet vooral duidelijk worden voor de mensen hoe monsterlijk en afkeurenswaardig de aanslag was, zonder enige oplossing verder. En hierbij worden alle propaganda trucjes uit de kast gehaald. Zo krijgen de ouders van de slachtoffers tijd om een persconferentie te geven in de media om medeleven te winnen van het volk. Maar hoeveel persconferenties hebben de nabestaanden gekregen van de talloze duizenden doden die om zijn gekomen door de monsterlijke shock and awe carpet bombing in Iraq en Afghanistan, en de onbemande drone-aanvallen in Yemen en Pakistan? Waar blijft het medelijden voor hen? De talloze Moslim slachtoffers worden slechts als statistieken gepresenteerd in de media. Er wordt echter wel altijd een intiem en persoonlijk beeld geschetst van de individuele slachtoffers in het westen.

Wanneer worden de oorlogsmisdadigers Bush en Cheney voor het internationale gerechtshof in Den Haag gesleept? Zijn de talloze onschuldige slachtoffers die zij hebben gemaakt in Iraq en Afghanistan de wereld ontgaan? Zijn de beelden uit Abu Grayb de wereld ontgaan? Heeft men niet gehoord over de mensonterende omstandigheden in Guantanamo Bay? Gevangenissen (lees; martelbunkers) waar onschuldige Moslims jarenlang zonder aanklacht, proces of rechtszaak, noch enige juridische verdediging, en zonder vooruitzichten jarenlang vast zitten. Waar blijven de verdragen van Geneve? Waar blijft de universele verklaring van mensen rechten? Kortom, het westen zou eerst deze balk uit haar ogen moeten verwijderen voordat ze naar splinters op zoek gaat in de ogen van anderen. Maar dit zijn zaken waar natuurlijk niemand over wil praten, we moeten de terreur daden slechts afkeuren, en als het even kan op de Moslims afreageren. En daarna weer vrolijk verder gaan met het leven.

Nogmaals, dit soort aanslagen zijn het directe gevolg van het buitenlands beleid dat het westen voert in de Moslim landen. Zelfs de bloeddorstige tirannen waar tegen de Moslims nu opstaan zijn vrijwel allemaal marionetten van het westen, inclusief Bashar Al-Assad. John Perkins bijvoorbeeld heeft

haarfijn, in zijn onthullende boek The Economic Hitman, uitgelegd hoe deze dictatoriale marionettenregimes om de vingers worden gewonden door het westen. En kijk hoe Nederland Bashar voorzag van grondstoffen voor gifgassen en chemische wapens, waar politiek Den Haag nú pas Kamervragen over stelt. Bashar is al meer dan twee jaar aan het moorden en vernietigen, en politiek Den Haag stelt nu pas vragen over de jarenlange levering van grondstoffen voor gifgassen aan Bashar. Sinds wanneer drijft men überhaupt handel met een bloeddorstige dictator? Maar wapens leveren aan de Moslims die zich tegen de genocide van Bashar verzetten, daar moet de wereld jarenlang over debatteren. Terwijl tientallen duizenden mensen sterven in de tussentijd.

Of het nou om de Boston marathon aanslagen, de liquidaties van Mohammad Merrah, de liquidatie in Woolwich London, en de vele andere aanslagen gaat. Ze hebben allemaal hetzelfde motief en dezelfde voedingsbodem; en dat is het beleid dat het westen voert in onze landen. Voor zover we van een beleid kunnen spreken, want het is niet meer dan brute oorlogen voeren en tirannieke bezettingen. En hoe intensiever het westen dit kolonialiserende kapitalistische beleid ongestraft doorvoert, hoe meer mensen zich genoodzaakt voelen om het recht in eigen handen te nemen. Dit kan elke politiek analyticus wel voorspellen. Dus als het westen het terrorisme werkelijk wenst te bestrijden dan had ze dit allang kunnen doen. Men zou naar verstandige en eerlijke mensen moeten luisteren zoals de ex-CIA officier Michael Scheuer, die eerlijk toegeeft dat het westen zelf verantwoordelijk is voor terrorisme op eigen bodem; vanwege het buitenlands beleid dat het voert.

De realiteit is dat het bloed van onschuldigen -hetzij op eigen bodem of in de Moslim landen- geen enkele waarde heeft in het corporatocratische imperialisme van het westen. Mensen zijn niet meer dan doelgroepen, segmenten, statistieken en cijfers in deze corporatocracy. Thomas Jefferson, één van de democratische grondleggers nota bene, had al gewaarschuwd voor de corrumperende invloed van het bankensysteem in de democratie. En we zien dat deze machtige elite lobby’s de democratische landen in het westen effectief hebben gekaapt. Terwijl de media zich biedt als propaganda-mondstuk waarmee consent voor hun misdaden in de publieke opinie wordt gefabriceerd. Alhoewel de slapende massa nu ook wakker begint te worden en de bittere realiteit begint te zien, kijk naar de anti-kapitalistische Occupy beweging e.a anti-globalisatie bewegingen. Het westen heeft zich in een diepe economische crisis lopen werken door de oorlogen die zij in de Moslim landen voert. En het volk moet zich realiseren dat deze oorlogen in hun naam worden gevochten, de democratische regeringen zijn in theorie namelijk een representatie van het volk.

De Moslims vergeten de goedheid van mensen echter niet, wij zijn de miljoenen demonstranten over de wereld niet vergeten toen Amerika Iraq wilde binnen dringen. Zelfs Al-Qaidah heeft destijds haar dankbetuiging geuit naar deze mensen, en dit was één van de redenen waarom zij aanslagen in het westen besloten te minimaliseren. De gemiddelde Moslim beseft zich ook goed dat veel burgers in het westen niet achter de misdaden van hun regeringen staan. Maar dit volk dient daarom ook op te staan tegen deze kapitalistisch parasitaire entiteit; met de democratie als haar tentakels. Net zoals Moslims de tirannen in hun landen van zich af proberen te schudden en dit zelfs afkopen met hun levens, zoals we nu dus zien in Syrië. Men moet een voorbeeld nemen aan deze heldhaftigheid.

De burgers in het westen moeten wakker worden en inzien dat de regeringen hun veiligheden aan het vergokken zijn. In hun ogen was en is de olie van Iraq waardevoller dan de veiligheid van het volk, in hun ogen is het bewaren van hun imperialistische hegemonie in Afghanistan, Yemen, Somalië, Mali en Pakistan waardevoller dan de veiligheid van het volk. Het wordt dus tijd dat de burgers in het westen verantwoordelijkheid nemen en hun veiligheden niet als fiches laat vergokken. De media schets de burgers vaak helaas een misleidend beeld voor, en negeert de oorzaken. Zolang de oorzaken niet worden aangepakt blijft het natuurlijk dweilen met de kraan open. Het westen wil ten alle kosten, haar mondiale politieke en economische macht en invloed op blijven dringen.

Er wordt in de media beweerd dat de Moslims die naar Syrië vertrekken een gevaar kunnen vormen voor Nederland, en er zou angst heersen voor mogelijke aanslagen in Nederland bij eventuele terugkomst. Maar het tegendeel is juist waar. Wanneer het westen de Moslims blijft tegen houden en het hen moeilijk wordt gemaakt om naar Syrië en andere Islamitische landen te vertrekken, waar zij zich bij de Mujahideen aan wensen en kunnen sluiten, dan kán het ervoor zorgen dat bepaalde ijverige Moslims –met een knagend geweten- aanslagen zullen plegen op westerse bodem.

Dus wij adviseren de Nederlandse en andere westerse regeringen om geen obstakel te vormen op het pad van Moslims die wensen te vertrekken naar brandhaarden waar hun hulp hard nodig is. Met dat gezegd te hebben, roepen wij verder niemand op aanslagen te plegen op westerse bodem, wij adviseren en roepen hen daarentegen op om te vertrekken naar Islamitische landen waar zij kunnen participeren aan de Jihaad, Syrië heeft hen hard nodig. Indien het werkelijk hun geweten is dat hen drijft tot zulke aanslagen. Als Tamerlan en Dzokhar naar Syrië waren vertrokken dan hadden de Boston marathon aanslagen niet plaats gevonden. Als de daders van de moord op Lee Rigby naar Syrië waren vertrokken, dan zouden de Britten niet in deze ellende en angst hoeven leven.

Het probleem is echter dat het de Moslims aan alle kanten onmogelijk wordt gemaakt om henzelf aan te sluiten bij de Jihaad in het buitenland, dus dan moet men niet verbaasd opkijken als bepaalde Moslims extremere maatregelen nemen. Een kat in het nauw maakt immers rare sprongen. Maar wij roepen verder niemand op om zulke aanslagen te plegen in het westen, noch delen wij deze strategie. Indien wij hadden gewild zouden wij aanslagen kunnen hebben gepleegd in Nederland of elk ander westers land, maar wij delen deze strategie niet. Daarom zijn wij ook naar Syrië vertrokken; daar waar wij op een Islamitisch legitieme wijze kunnen strijden tegen onrecht.”

Vraag: “Jordi de Jong (ik heb ook een andere achternaam gehoord) is al enkele weken terug in Nederland? Waarom is hij vertrokken? De bron van de Volkskrant in Syrië meldde dat strijders doorgaan een jaar moeten blijven, voordat ze op verlof mogen en hun familie kunnen zien. Ze worden ook eerst gecheckt of ze betrouwbaar zijn en geen tactische informatie gaan lekken. Klopt dit? Zijn er omstandigheden dat strijders makkelijker kunnen vertrekken? Kunnen jullie weg wanneer jullie willen? Zij jullie paspoorten ingenomen?”

Antwoord: “Jordi is één van de broeders die naar Syrië was vertrokken voor vrijwilligerswerk aan de grens van Syrië. Hij is verder op geen enkele wijze betrokken geweest bij de gewapende strijd, en degenen die hem ook goed kennen weten dat hij hier de persoon niet voor is.

Ik heb nooit gehoord over dit contract van een jaar of van verlof. Is er ook vakantiegeld? Dan horen wij het graag. Men moet natuurlijk wel beseffen dat het hier geen speeltuin is. Het zijn goed georganiseerde strijdgroepen die jarenlange ervaring hebben in de Jihaad. En men onderschat hoeveel de Mujahideen investeren in veiligheid. Een mol van de inlichtingendienst is bijvoorbeeld zo te spotten. En in Nederland hebben wij al meerdere mollen ontmaskert met simpele trucjes. Laat staan mensen die dus jarenlange ervaringen hebben in de Jihaad. Zij weten heel goed wat ze doen, ze hebben een lange termijn visie; ideologisch en strategisch staan zij heel sterk. Dit is tevens het voordeel van de Islamitische strijdgroepen en de zwakte die seculiere strijdgroepen vertonen.

De Islamitische strijdgroepen denken niet alleen aan henzelf en Syrië. Nee, wanneer het land bevrijdt wordt van Bashar dan zullen ze hun Palestijnse broeders te hulp schieten. Voor de Palestijnen in Gaza is het slechts wachten op de volgende brute bommenregen van Israël. En het kan ook niet zo zijn dat hun land nu al bijna een eeuw bezet wordt, en er nederzetting op nederzetting gebouwd blijft worden, zonder dat de Moslims hier een halt toe roepen. De Islamitsche strijdgroepen beseffen zich ook dat Israël waarschijnlijk militair zal ingrijpen in Syrië wanneer Bashar valt, dit heeft Israël ook al aangegeven; alsof de Syriërs niet genoeg hebben geleden onder de bommenregen van Bashar. FSA heeft deze lange termijn visie niet, en leeft in de waan dat het westen hen oprecht zal helpen.

Wij hebben niet van paspoorten gehoord die afgepakt zouden worden, maar het kan wellicht zijn dat er voor gekozen wordt om een paspoort in te nemen als er aanwijzingen zijn, en het niet vertrouwd wordt. Maar dit is slechts pure speculatie, van ons zijn er in ieder geval geen paspoorten afgepakt.”

Vraag: “Hoe lang zijn jullie van plan te blijven? Tot het bittere einde? En wanneer is dat einde? Als de groepering waarbij jullie zijn aangesloten de overhand heeft? Of als Assad is verslagen?”

Wij zijn ervan overtuigd en ervan bewust dat het na de val van Bashar pas echt gaat beginnen. Want de Mujahideen die hun levens hier opgeofferd hebben zullen niets anders accepteren dan de Sharia, die er ongetwijfeld zal komen. De Moslims hebben de fout vaak genoeg gemaakt waarbij ze een onrechtvaardige tiran vervangen met een andere onrechtvaardige tiran. Sinds het verzet tegen het kolonialisme maken de Moslims deze fout. En wij realiseren ons dat dit komt omdat wij met andere systemen regeren dan die van Allah, deze gebrekkige menselijke systemen kunnen niet op tegen de Sharia. Het opent de deuren voor corrupte tirannen en verraderlijke partijen die slechts uit zijn op macht. En dit hebben wij in Afghanistan en Iraq gezien, kijk hoe corrupt en tiranniek de geïnstalleerde democratische regimes zijn. Karzai heeft het land letterlijk leeggeplunderd, Maliki heeft het volk onderdrukt en vervolgd. Wat voor nut had het om de ene tiran Saddam, te vervangen met de andere tiran Maliki? Bedrieglijke cosmetische veranderingen zijn de Moslims zat geworden.

Maar wij weten goed dat het westen al haar geld zal spenderen, elk complot uit de kast zal halen en elke manschap bij elkaar zal trommelen om de Moslims en Mujahideen te bestrijden in Syrië die de Sharia verkiezen boven de democratie, en deze in hun steden en dorpen implementeren. Dit hebben wij herhaaldelijk gezien, hetzij in Afghanistan, Yemen, Waziristan, Somalië en in Mali. Dus wij verwachten dat dit conflict ook naar Syrië zal komen na de val van Bashar. Wij hebben al verschillende geluiden gehoord in de media dat Amerika bezig is met het trainen en bewapenen van zogenaamde gematigde seculiere milities die tegen de Mujahideen opgestookt worden, om hun politieke invloed in Syrië te kunnen bedwingen. Wij hebben ook al gehoord dat Israël van plan is om militair in te grijpen in Syrië wanneer Bashar valt. Maar wij vrezen hen niet, Allah zal hun complotten verijdelen zoals Hij de talloze andere complotten tegen de Moslim Ummah heeft verijdelt.

Wij weten ook uit de Profetische overleveringen dat het centrum van de grote Armageddon (de 3e wereldoorlog) in Syrië en omringende landen zal plaats vinden. De Christenen en Joden zijn hier ook van overtuigd. De Zionisten nemen hier ook de nodige voorbereidingen voor, dan kan het niet zo zijn dat wij Moslims slapen. Als Moslim wil je meedingen in dit grote evenement want er ligt een grote beloning voor het oprapen, je strijd immers in de rangen van de Profeet Jezus (Isaa) tegen de Antichrist (Dajjaal). Wij zien de Arabische lente ook als een voorteken van deze grote gebeurtenis. Met als piek de opstand in Syrië. Het is ongekend in de geschiedenis van de mensheid dat vier tirannen halsoverkop in minder dan een jaar tijd omver worden gegooid. Dit is niet zomaar een gebeurtenis, mensen moeten dit niet aan hun ogen voorbij laten gaan alsof het niets is. Dit is een bijzondere overwinning voor de Ummah en een unieke kans om onze landen te genezen. Deze kans moeten de Moslims niet laten glippen, en dit is wat wij ook in onze achterhoofd houden in Syrië.

Als we slechts kijken naar de opstand in Syrië dan is deze legendarisch. Meer dan 20% van het volk is hier opgestaan in de demonstraties, dit getal is groter dan in de andere Arabische landen, het is zelfs groter dan de revoluties in Rusland en Frankrijk in het verleden. De opstand in Syrië is relatief gezien dus de grootste opstand in mensengeschiedenis, het is een historische opstand. En ga na dat de Syriërs afscheid namen van hun familieleden bij het vertrekken naar een demonstratie, omdat je leven niet zeker was. Ondanks dat de demonstraties werden beantwoord met massale afslachtingen bleven de Syriërs hun stem verheffen, dit is een heldhaftig volk. En ondanks deze afslachtingen is dit één van de grootste opstanden ooit. Het Syrische regime beweerde dat deze opstandelingen bestond uit omgekochte individuen vanuit het buitenland. Vertel ons; welk verstand accepteert het dat meer

dan 20% van de bevolking omgekocht werd? Ten tweede, welk verstand accepteert het dat iemand zich laat omkopen voor enkele dollars terwijl dit zijn leven kan kosten? En zo werd en wordt er meer belachelijke propaganda verspreid door het Syrische regime. Welke de media in het westen helaas ook heeft lopen na-papegaaien, en nu nog steeds loopt te verspreiden. Hoe kunnen de woorden van deze bloeddorstige brute tiran serieus genomen worden? Dat is werkelijk onbegrijpelijk.

Men wil de oorlog in Syrië als een sektarische oorlog bestempelen, dit klopt aan de ene kant niet, en aan de andere kant weer wel. Het volk in Syrië heeft de wapens niet opgepakt omdat zij wat tegen de extreme Alawitische sekte hebben die over hun regeert, zij zijn ook niet in opstand gekomen tegen deze sekte omdat zij wat tegen hun hebben. Nee, zij zijn in opstand gekomen omdat deze minderheidssekte al decennia met brute onrecht over hun regeert. Kijk naar de vader van Bashar, Haafidh Al-Assad die ook tientallen duizenden burgers heeft uitgemoord in de jaren tachtig. De Moslims hebben de wapens dus opgepakt om henzelf te verdedigen tegen deze brute genocide, en niet zozeer omdat zij wat tegen de minderheidssekte hebben van Bashar. Maar aan de andere kant is het wel een sektarische oorlog omdat de loyale Shia van Iran en Hezbollah, in samenwerking met de minderheidssekte van Bashar, met een sektarisch motief strijden tegen het volk. Het Syrische regime welke de opstanden in Syrië als een complot van buitenaf bestempelde, stond bijvoorbeeld wel volledig achter de opstanden in Bahrain. Waarom? Omdat het toen om hun eigen loyale Shietische achterban ging die daar op waren gestaan in demonstraties tegen de overheid. Dit regime van Bashar koestert dus inderdaad sektarische motieven en heeft een sektarische loyaliteit. De Mujahideen vechten echter voor de rechten en de verdediging van het Syrische volk, meer en minder niet.

De Alawieten regeren sinds de jaren zestig over de Moslims in Syrië, en Haafidh Al-Assad werd in het begin zelfs onthaald als leider. Totdat deze sekte haar bloeddorstige tanden liet ziet. En men zou zich ook moeten afvragen hoe het komt dat deze extreme minderheidssekte, van 13% onder de bevolking, exclusief regeert over de resterende 87% procent van de bevolking? De Moslims moeten wakker worden en leren van deze geschiedenis. Ze moeten zich niet weer laten paaien door valse beloftes. Kijk hoe de Islamitische partijen -waar de Moslims massaal op hebben gestemd in de Arabische Lente- hen allemaal de Sharia beloofden. Waar zijn al deze beloften nu gebleven?”

Vraag: “Hoe verwerken jullie wat je allemaal meemaakt op het slagveld. De beelden die ik hier zie op televisie zijn gruwelijk, evenals die op de site Bilad al Shaam. Hebben jullie psychische bijstand? Zijn jullie niet bang om dood te gaan?”

Antwoord: “Het klinkt misschien vreemd maar ik heb hier nog nooit iemand meegemaakt die het er moeilijk mee heeft gehad nadat hij soldaten van Bashar heeft gedood of lijken van het leger heeft gezien. Sterker nog, de broeders die de gunst hebben gekregen om een soldaat van Bashar te doden, hebben nu eindelijk rust in hun harten gekregen. Het is vanwege de onrust in onze harten dat wij hierheen zijn gekomen, het volk beschermen tegen deze moorddadige soldaten en de onschuldige slachtoffers wreken schenkt een grote voldoening. Je staat niet meer machteloos toe kijken, je kunt er daarentegen eindelijk wat aan doen. Ik denk eerder dat de Moslims in het westen, die machteloos moeten toekijken, psychische bijstand nodig hebben. Wij hebben dat van dichtbij gezien, en veel Moslims getuigen hier ook van. Maar het is alles behalve een belediging naar de Moslims toe in het westen, het bewijst juist dat zij een sterk geweten en een groot empathisch hart hebben.

Als je kijkt naar de aanslagen die gepleegd worden in het westen dan zie je ook dat machtenloosheid de daders hiertoe heeft gedreven. De Jihaad in Syrië werkt wat dat betreft heel erg therapeutisch moeten we bekennen. Het klinkt misschien hard, maar het wreken van de duizenden kinderen die hier zijn afgeslacht geeft een enorme voldoening. Bovendien weet je ook dat een soldaat minder hoogstwaarschijnlijk ook een onschuldige slachtoffer minder betekent. Dit is de enige manier waarop deze moordmilities gestopt kunnen worden en we de onschuldige burgers kunnen beschermen. Enkele broeders uit Nederland hebben bijvoorbeeld twee Syrische soldaten gevangen genomen en ondervraagt, toen we hen vroegen of ze ook vrouwen hebben verkracht, bekende één van hen meer dan zeven vrouwen te hebben verkracht. Wat voor medelijden kun je hebben met zo een beest?

Je zult denk ik nooit horen over een Mujahid die aan psychische stoornissen leidt. Want een Mujahid vecht voor een nobel en rechtvaardig doel. Aan de andere kant horen wij wel heel vaak over soldaten uit westerse troepen die aan allerlei psychische stoornissen lijden. Het aantal zelfmoorden onder de Amerikaanse soldaten is nog hoger dan het aantal Amerikaanse soldaten die in strijd worden gedood. Dit zegt denk ik wel genoeg. Het komt door het feit dat zij een onrechtvaardige oorlog voeren, onschuldige mensen onderdrukken en vervolgen, en dit teert het geweten en verstandelijk welzijn van een mens weg. Maar als je voor een nobel en rechtvaardig doel vecht heb je hier geen last van.

De krankzinnige misdaden van de Amerikaanse soldaten is niemand ontgaan; het verkrachten van vrouwen en kinderen (zelfs hun eigen vrouwelijke collega’s moeten het ongelden), urineren op lijken, het martelen van gevangenen, het mishandelen van dieren, enzovoorts. En we zijn de doorgedraaide sergeant Robert Bales niet vergeten die 16 Afghaanse burgers, inclusief vrouwen en kinderen, koelbloedig in hun slaap heeft vermoord. Deze misdaden zie je de Mujahideen niet plegen.

Wij zijn helemaal geen fan van geweld, vechten en doden. Moslims zijn hele zachtmoedige mensen, maar wij beseffen ons ook goed dat we in een wereld leven waarin het soms helaas noodzakelijk is om geweld te gebruiken, en hier geen ontkomen aan is. Allah heeft ons ook duidelijk gemaakt in de Quran dat het vechten ons is voorgeschreven ondanks dat wij hier een hekel aan hebben; maar het kan zijn dat je een hekel hebt aan iets wat goed voor je is, en andersom iets lief hebt wat slecht voor je is. Dus wij vechten ondanks dat de mens, en vooral de vredelievende Moslim, een hekel heeft aan geweld. Simpelweg omdat wij inzien dat het noodzakelijk is. Een kind heeft ook een hekel aan het poetsen van zijn tanden elke dag, maar het is wel gezond en noodzakelijk. Zo zijn er wel meer dingen in het leven waar de mens een hekel aan heeft, maar dat betekend niet dat ze slecht voor hem zijn.

Wij zijn verder niet bang voor de dood, integendeel wij zijn hier juist gekomen om voor een nobel doel te sterven. Je gaat toch een keer dood, dus dan zou het geweldig zijn als je voor een nobel doel sterft. Een Martelaar is eigenlijk een slechte vertaling van het Islamitische concept van een Shaheed. Want een Shaheed betekend letterlijk een Getuige. Waarom wordt een Martelaar een Getuige genoemd in de Islam? Omdat je er in daden, met jouw eigen ziel en leven, van getuigt dat het doel waarvoor je vecht zo nobel en verheven is dat het zelfs jouw geliefde leven waard is. Het leven is het meest kostbare en geliefde wat een mens bezit, en je getuigd dat het zelfs dit in waarde overtreft. En niet met woorden, maar dus met de daadwerkelijke opoffering van dit geliefde kostbare leven.”

Vraag: “En hoe kijken jullie aan tegen de waarschuwing van westerse inlichtingendiensten dat als jullie terugkeren jullie, getraind en mogelijk psychisch beschadigd, een gevaar zouden kunnen vormen voor de westerse samenleving?”

Antwoord: “Nederland moet zich eerder zorgen maken over groeiende invloed en dreiging van extreem rechtse sentimenten, wie weet hoeveel racistische Breivik’s en labiele Tristan’s er zich onder het Nederlandse volk bevinden die op elk moment los zullen barsten. Het wordt tijd dat de Nederlandse inlichtingendienst haar aandacht gaat investeren in deze realistischere dreiging. Over ons hoeven zij zich geen zorgen te maken. Als wij aanslagen willen plegen in het westen dan zouden we niet naar Syrië zijn vertrokken. Extreem rechts is Nederland aan het kapen, Hitler ligt nog vers in het geheugen maar mensen lijken de geschiedenis snel te vergeten. Breivik heeft openlijk in zijn Manifesto aangegeven dat hij de ideologie van Wilders deelt en prijst. Maar Nederland is zo geobsedeerd door de Moslims dat zij blind is voor de werkelijke gevaren in het land.

We zien dat men ook de meest belachelijke uitspraken maakt wanneer het over de Islam en Moslims gaat, we hebben bijvoorbeeld gezien hoe hard John Leerdam onderuit ging toen hij leugenachtig mee zat te zwetsen over een fictieve Moslim terrorist. Na dit schandelijke optreden is hij vernederd afgetreden. Hij dacht waarschijnlijk “Het is een negatieve bericht over Moslims, dus laat ik er maar in mee gaan, dat is immers goed voor de stemmen en zetels.” En over de zogenaamde Sharia-driehoek zullen we maar zwijgen. Alle pijlen worden op de Moslims gericht, dit is een trend geworden waar zelfs politiek links in mee waait. Femke Halsema, die praktisch in de tweede kamer werd gestemd door de Moslims, voelde zich ook gedwongen om mee te gaan in het anti-Islamitische populisme en xenofobie, en stak daarom haar Moslimstemmer hard in de rug toen zij uithaalde naar de hoofddoek. Zoals we al zeiden, democratische partijen concurreren slechts om stemmen en macht, en maken allerlei beloften aan de stemmers om dit te verkrijgen. Het democratische systeem is niet voor Moslims weggelegd, partijen en leiders komen aan de macht middels concurrentie, en zijn daarbij bereid om valse beloften te maken. Leiderschap in de Sharia wordt echter op altruïsme gebouwd.

Kortgeleden nog heeft een Amerikaanse marinier bijvoorbeeld zes mensen doodgeschoten in Texas. Dus het lijkt mij dat Nederland eerder angstig dient te zijn voor haar soldaten die terugkeren uit Afghanistan. Zij zijn degene die psychisch beschadigd terug keren in de Nederlandse maatschappij. Omdat zoals ik al zei, ze niet vechten voor een rechtvaardig en nobel doel, integendeel tot Moslims.

De Moslims zijn vredelievende mensen, onder de voorwaarde dat de andere partij ook in vrede met hen wenst te leven. Dus zolang de Moslims niet vervolgd en onderdrukt worden in Nederland heeft Nederland niets van de Moslims te vrezen. Hoe het terrorisme verder op te lossen is hebben we eerder al aangegeven, en dat wij deze strategie niet delen hebben wij ook al aangegeven. Het westen moet beseffen dat ze met haar buitenlands beleid, en aanvallen op de Islam en Moslims, ook tegen de schenen schopt van Moslims die niet praktiserend met hun geloofsovertuiging bezig zijn. Kijk naar Dzokhar Tsarnaev, hij stond niet bekend als een praktiserende Moslim onder zijn vrienden, maar desondanks heeft hij samen met zijn broer de Boston marathon aanslagen gepleegd. Dus de aanslagen in het westen hebben ook niets te maken met het extremisme of fundamentalisme.

Maar wij zijn ook niet van plan om terug te keren naar Nederland, de bevrijding van Syrië duurt nog wel even. En de echte Mujahid die oprecht is zal Syrië nooit kunnen verlaten. Er zijn vele Profetische overleveringen die over de gunsten van As-Shaam en het strijden in dit gebied gaan. De Profeet Jezus zal ook nederdalen in Damascus Syrië, zoals bijna elke Moslim weet. In de Jihaad is het altijd zo dat er een groep als Martelaar sterft, een andere groep triomfeert, en het kan zijn dat er een groep is die uiteindelijk afhaakt. Als wij afhaken dan is al onze inzet en opofferingen voor niets geweest. Daarom is het ook ontzettend belangrijk om oprecht te zijn en je intenties te zuiveren in de Jihaad. De broeders uit Nederland en België voelen zich hier goed en willen niet terug. De grote Armageddon zal in dit gebied plaatsvinden, en als dat in de nabije toekomst is willen wij dat niet missen.

Nederland moet consequent zijn. Als Nederland werkelijk zo een hekel heeft aan de Moslim minderheid en hen ziet als een dreiging, gooi die grenzen dan open en laat de Moslims zich bij ons aansluiten. Dan zijn jullie van hun af, en hier worden ze wel gewaardeerd. Zo wint iedereen.”

Vraag: “Wie betaalt jullie reizen naar Syrië en het verblijf daar? Hoe komen jullie aan geld?”

Antwoord: “Het is niet zo moeilijk om aan geld te komen en om naar Syrië te reizen. De kosten voor een vliegticket, hotel en taxi is hooguit een paar honderd euro. Verder is het leven hier zeer goedkoop. Je komt hier makkelijk rond. Het leven voor ons is hier goedkoop, en de meeste broeders hebben ook aardig wat geld mee kunnen nemen. We krijgen daarbij ook nog een goed bedrag maandelijks waar je veel mee kunt in Syrië, en wanneer je meedoet aan een veldslag dan krijg je meestal een deel van de oorlogsbuit die gewonnen wordt. Maar voor de gemiddelde Syriër die hier woont is het leven duur vanwege de oorlog. Primaire behoeftes zoals gasflessen en brandstof zijn zeer duur. Voor de oorlog koste één liter benzine hier 40 Lira, nu is dat 200 Lira.

Een ramp dus voor de bevolking. Maar dit zijn offers die de Syriërs bereid zijn te maken voor hun toekomst. Veel Syriërs beseffen zich ook dat zij mede door hun schuld in deze situatie verzeild zijn geraakt, omdat zij stil zijn gebleven in 1982 toen de vader van Bashar, Haafidh Al-Assad meer dan 40.000 Moslims heeft afgeslacht in Hamma. Dit is iets wat wij herhaaldelijk hebben gehoord in de media voordat wij naar Syrië zijn vertrokken, en nu horen wij dat hier dus ook op straat.”

Vraag: “Sommige familieleden in Nederland zeggen dat hun jongens naïef waren, alleen humanitair hulp wilden bieden en er zijn ingeluisd door ronselaars?”

Antwoord: “Het klopt niet dat jongeren in Nederland worden geronseld. Dit is het zoveelste sprookje. Hoe kun je er nu ingeluisd worden door ronselaars? Hoe ziet dat eruit? Wat hebben strijders aan jongemannen die eigenlijk niet willen vechten? Als het iemand is die deze jongens heeft geronseld dan is het wel het westen met haar barbaarse oorlogen in de Moslim landen. De beelden die wij jarenlang te zien kregen uit Iraq en Afghanistan is hetgeen wat verlangen naar de Jihaad in onze harten heeft geplant. En vele Moslims in het westen denken hier net zo over.

De jongens waar de media over heeft gesproken uit Den Haag zitten bij ons en voelen zich uitstekend, zij willen zeker niet terug en voelen zich hier thuis zoals een vis in het water. Er zijn hier meerdere oudere broeders uit Nederland die goed voor de jongemannen zorgen, we zijn hier één grote familie. Tevens kloppen de cijfers in de media over de minderjarigen helemaal niet. Ik heb hier in heel Syrië misschien twee of drie minderjarigen uit Nederland geteld. En dat is dus rond de drie procent als de cijfers kloppen. De meeste jongens die hier zitten zijn tussen de 23 en 26 jaar.

Er is nu aangifte gedaan tegen een aantal broeders in Nederland, onder druk van allerlei instanties. Zij willen de situatie natuurlijk misbruiken en garant staan voor nog een jaar subsidie. Maar het feit is dat deze jongens in Syrië niet eens vechten onder een terroristische organisatie, dus waar hebben we het eigenlijk over? En zelfs de AIVD heeft ontkent dat er sprake is geweest van ronselpraktijken.

De zaak krijgt nu veel media aandacht, subsidie-stichtingen (wolven!), Kamerleden en de media maken hier handig misbruik van. Zij maken misbruik van de emoties van bezorgde moeders. Dat ze bezorg zijn is te begrijpen, elke moeder wil het warme bed en veilige thuis inruilen -voor haar kinderen- tegen de oorlog, het bloed en het geweld. Maar dat willen de Syrische moeders ook, het kan niet zo zijn dat de tranen van enkele moeders in Nederland zwaarder wegen dan de tranen van duizenden moeders in Syrië. En hoe meer de moeders in Nederland de situatie begrijpen hoe trotser ze op hun kinderen worden. Vandaar dat wij dit verduidelijkende interview ook wilden geven.

En waar het in het begin ook schrikken was voor veel moeders, zijn bijna alle moeders nu trots op hun zonen. Of mogen onze moeders niet trots op ons zijn, en de moeders van de Nederlandse soldaten in Afghanistan wel? De strijd die wij voeren is legitiem en nobel, dus onze moeders hebben zelfs meer recht om trots op ons te zijn. Ik citeer een van onze moeders die zei: “Op twee momenten in mijn leven ben ik super blij geweest, op het moment dat mijn zoon zijn baardje liet staan en toen ik hoorde dat hij in Syrië was.” Waarom horen wij deze geluiden niet in de media, waarom horen we alleen het verdriet van de moeders? Waar blijft de trots die de meeste moeders óók voelen?

Eenieder van ons hier zou heel graag nog één keer het voorhoofd van zijn moeder kussen, en haar nog één laatste keer omhelzen. Maar als iedereen bij zijn moeder blijft, wie staat er dan op om het bloed van onschuldigen te beschermen? Het westen? Indien de Syriërs olie zouden bloeden dan was de hele wereld hiernaartoe gesneld, maar dit is niet het geval. Het is slechts bloed. De beloning voor de Jihaad is immens groot vanwege het feit dat je alles achterlaat; je ouders, je vrouw, je kinderen, je werk, studie, toekomst, vrienden, eigendommen, kortom alles. Of denkt men dat wij al deze zaken niet hadden in Nederland? Wij hebben dit allemaal achter gelaten met een reden, en niet omdat één of andere louche figuur ons heeft geronseld. Dit is een grote belediging, wij zijn verstandig en intelligent genoeg om onze eigen beslissingen te kunnen nemen. En het was zeker geen makkelijk beslissing, veel Moslims wensen dit pad ook te bewandelen, maar de drempel is ontzettend hoog.”

Vraag: “Jullie schrijven over gewonde broeders die thuis moeten zitten en dan mediataken verrichten. Zijn er de afgelopen maanden veel Nederlandse jongens gewond geraakt? Hoe erg? Schotwonden, of erger?”

Antwoord: “De afgelopen maanden zijn er inderdaad een paar broeders uit Nederland gewond geraakt, dit varieerde van kogelwonden tot aan bommenscherven. Gelukkig heeft Niemand ernstig letsel opgelopen, de broeders zijn nu allemaal genezen, op één broeder na. Wanneer je gewond raakt, heb je veel vrije tijd, daarom hebben de gewonde broeders meer tijd voor de overige taken.

Er is hier een broeder uit Nederland tussen ons die twee kogels heeft gekregen in zijn arm, en daarna door zijn geweer. Zijn geweer was hierdoor kapot geraakt, hij kon dus niet meer schieten terwijl hij gewond was. En hij stond slechts 15 tot 20 meter van de vijand af. Hij keek de aasgierige soldaten van Bashar recht in de ogen. Gelukkig stond hij op een heuvel en kon hij zichzelf naar beneden laten rollen. Was het een open veld geweest, dan was hij nu hoogstwaarschijnlijk niet meer onder ons.”

Vraag: “Duidelijk hebben jullie gemaakt dat jullie de dood niet vrezen. Maar wat als de verwonding zo zwaar is dat bijvoorbeeld een been moet worden geamputeerd, of iemand verlamd raakt. Hoe wordt dat verwerkt?”

Antwoord: “Wij zijn ons bewust van de risico’s op zware letsel. Er bestaat ook een speciale smeekbede waarbij je Allah vraagt om bescherming tegen letsel in de Jihaad. Dit is een smeekbede die de broeders altijd proberen te verrichten voordat ze de vijand confronteren. Maar het oplopen van dit soort letsels behoort tot de grote opoffering die je moet overhebben voor de Jihaad. Het oplopen van zulk letsel brengt ook een grote beloning met zich mee, zo leren wij uit de biografie van de eerste vrome generatie dat Jaffar At-Tayyar (een neef van de Profeet) beloond werd in het Paradijs met twee vleugels, omdat hij zijn armen had verloren in een veldslag. Zelfs de Profeet, Vrede zij met hem, raakte verwond in zijn gezicht tijdens een veldslag. Dus dit is ook een onderdeel van de Jihaad. Wij weten ook uit de overleveringen dat alle zonden worden gewist bij de eerste druppel bloed die je laat vallen op het slagveld als Martelaar, dus je kijkt zelfs uit naar deze druppel.

En dit soort lichamelijke pijn moet de mens ook relativeren, de pijn van een gewond hart doet veel meer pijn dan gewonde ledematen. Iedereen met een gebroken hart kan hiervan getuigen. Zo leren wij uit de overleveringen van de Profeet dat er een tijd zal komen dat woorden scherper zullen zijn dan zwaarden. De pijn die vele Moslims ervaren wanneer de Profeet wordt bespot doet veel meer pijn dan schotwonden. De pijn die vele Moslims ervaren bij het aanschouwen van de zware onderdrukking en vervolging, die vele broeders en zuster ondergaan, is ook veel pijnlijker.

Wij geloven verder in de lotsbeschikking van Allah. Als Allah dit heeft bepaald dan zal niemand zich hier tegen kunnen beschermen, en als Allah je hiervoor beschermd dan zal niemand je wat kunnen aanrichten. Er zijn vele Moslims uit het verleden, hun hele leven bestond uit de Jihaad voeren, maar uiteindelijk stierven ze op hun sterfbed aan een natuurlijke dood. Ondanks dat ze ijverig op zoek waren naar het Martelaarschap in de Jihaad. Dus als Allah het wenst overkomt ons niets en zullen wij nog een lang leven leiden, ondanks dat wij hier op zoek zijn gekomen naar het Martelaarschap.

Wij geloven dat de exacte dag en tijdstip waarop je zal sterven vast staat, hieraan kun je niets veranderen. Hoe veilig je ook maar probeert te leven of hoe gewaagd je de dood ook mag tarten, je zult dat vastgestelde tijdstip niet kunnen vertragen noch verhaasten. Hoe vaak horen wij over mislukte zelfmoordpogingen, een mens denkt dan het lot in eigen handen te kunnen nemen, maar dit is slechts een illusie. Het komt zelfs voor dat een persoon zijn eigen zelfmoord plant, maar deze persoon sterft vervolgens een natuurlijke dood voordat hij die geplande zelfmoord kon plegen.

Wij gaan allemaal dood, hoe dan ook, maar als ik mijn dood mocht kiezen dan sterf ik liever voor een nobel en verheven doel in Syrië, dan in Nederland sterven zonder noemenswaardig doel.”

Vraag: “De strijd zelf. Na 6 weken mogen de nieuwelingen gaan strijden, schrijven jullie. Kan je zo’n ervaring beschrijven. Hoe is dat de eerste keer? En hoe als je meer gevorderd bent? Vliegen de kogels om de oren? Hebben jullie wel eens oog in oog met de vijand gestaan? Is het dan: snel schieten, want anders ben je zelf de klos? Hebben de Nederlanders al veel vijanden gedood? Hoeveel? Wordt daar onderling over opgeschept? Worden scalpen geteld?”

Antwoord: “De eerste keer dat we hebben gestreden was een ervaring die we nooit meer zullen vergeten. Waar je in Nederland alleen maar van hebt kunnen dromen wordt daadwerkelijke realiteit. Hetgeen je voorheen slechts in de verhalen over de Jihaad in Afghanistan tegen de Russen las, in de boeken van Abdullah Azzam , maak je nu zelf mee! De spanning is dan natuurlijk zwaar te voelen. Je beseft dat het zomaar je laatste moment in het leven kan zijn. Hoe zal het eruitzien wanneer jouw ziel haar lichaam verlaat? Wat zal je tegenkomen in het Hiernamaals? Hoe zullen de Engelen eruit zien? Zal ik geaccepteerd worden als Martelaar? Je betrapt jezelf er dan op dat je van top tot teen naar jouw vrienden kijkt, met de gedachte dat je ze wellicht niet meer tegen zal komen. Dit is echt een gevoel dat niet te omschrijven is. Je omhelst elkaar van te voren en vraagt elkaar om vergiffenis..

Er is een stilte voor de storm, de adrenaline raast door je lichaam, en daarop breekt plots het moment aan waar je vol spanning op wacht. Je kunt het vergelijken met oudejaarsavond; exclusief de adrenaline en het levensgevaar dat op de loer ligt. Er is een stilte voor de storm, en plotseling hoor je het vuurwerk overal om je heen. Maar op oudejaarsavond kun je dit exacte moment anticiperen, hier heb je die luxe vaak niet. Het gebeurt niet op afspraak. We houden ons stil (want de vijand mag ons niet horen uiteraard) en wanneer het startsein wordt gegeven begint het hevige geknal.

We vallen ook bijna altijd in het donker aan, wij worden genoodzaakt om van dit strategische voordeel gebruik te maken omdat de vijand een te sterk arsenaal heeft voor een confrontatie op klaarlichte dag. En wij maken strategisch gebruik van het feit dat zij niet durven te strijden in het donker, en gebruiken de nacht als camouflage. Zij durven ook slechts van een lange afstand te vechten met hun sterke arsenaal. Maar hoe dichter je bij de vijand nadert, hoe minder bruikbaar dit sterke arsenaal voor hen wordt. Aan een tank heb je bijvoorbeeld niet veel wanneer de tegenstander zich te dichtbij bevindt. We zien ook dat Amerika en het westen te laf is voor een close-range confrontatie op de grond, en slechts onschuldige burgers vanuit de lucht durft te bombarderen. De Mujahid daarentegen marcheert onbevreesd naar de vijand toe op de grond, en schuwt deze confrontatie niet. Dit is het verschil tussen de Mujahideen die voor een nobel doel strijden en er bereid zijn voor te sterven, en soldaten van een tirannieke regime die onrecht begaan tegen het volk.

Wij hebben de mindere wapens, en zijn zelf ook altijd in de minderheid, we hebben verder geen luchtmacht en geen krachtige artillerie zoals zij die hebben. En ondanks deze vele materialistische gebreken en nadelen vrezen zij ons op het slagveld, in plaats van andersom! Dit komt omdat wij vechten voor een nobel en rechtvaardig doel, en omdat God de Almachtige onze Bondgenoot is. En de overwinning zal zeker komen, hoe dan ook, vroeg of laat, met ons of zonder ons.

We hebben echt meegemaakt dat de kogels je om de oren vliegen. Dat je kogels hoort fluiten, en een paar meter van je voeten neervallen. Een broeder uit Nederland heeft zelfs een kogel door zijn haren gekregen! Een andere broeder door zijn amaamah (tulband). Dit zijn pas souvenirtjes die nog vele herinneringen zullen op doen waaien, moge deze tulband voor ons getuigen op Het Dag des Oordeels. Dit soort acties zal je dus nooit van je leven mee maken in Nederland luilekkerland.

Wanneer je de tweede veldslag levert is de spanning minder geworden en je voelt al snel dat je met de tijd meer ervaring begint te krijgen. Je kan natuurlijk zoveel trainen als je wil, maar je leert het echte werk pas in de veldslagen zelf. Net als voetbal, je kan wel veel trainen maar je leert pas goed voetballen in de sterke kwaliteitswedstrijden. Zowel oefening als ervaring baren kunst.

Sommige broeders hebben de gunst gehad om soldaten te doden. Dit is dus een soldaat die je met jouw eigen ogen ziet neervallen nadat je hem hebt getroffen. Verder is het vaak zo chaotisch in de hitte van de strijd, dat het moeilijk te weten is of je iemand met zekerheid hebt geraakt.

Er was een broeder onder ons die tijdens een veldslag met een zware machinegeweer enkele soldaten had gedood. Bij terugkomst heeft hij het er bewust niet over gehad. Totdat we het een paar dagen later van andere broeders hebben gehoord. Hijzelf wenste zijn daden zuiver houden. In de Islaam is het namelijk niet toegestaan om onderling op te scheppen over de goede daden. Sterker nog, wanneer je dit doet zullen jouw goede daden vruchteloos worden, omdat je het niet slechts voor Allah hebt gedaan. Het is zelfs overgeleverd dat het verrichten van goede daden om door anderen geprezen te worden, een kleine vorm van polytheïsme is (die je niet ongelovig maakt).

Er is ook overgeleverd dat een Mujahid, die slechts voor roem en aanzien heeft gestreden, ook één van de eerste mensen zal zijn die in de Hel terecht zal komen. Wij vragen Allah om ons hiertegen te beschermen. Net als bij het geven van liefdadigheid of andere vrijwillige aanbiddingen het niet goed is om hierover op te scheppen, zo is dat ook in het geval van de Jihaad. Daarom herinneren wij onszelf en andere strijders er altijd aan om de intenties te zuiveren. De Mujahideen die hun gezichten bedekken, om hun anonimiteit te bewaren, doen dit ook niet slechts vanwege veiligheidsredenen. Zij willen hun daden ook zuiver en alleen voor Allah houden.

Het is tegenwoordig trouwens niet zo moeilijk om de Jihaad zuiver en alleen voor Allah te houden, want in de publieke opinie wordt er vaak toch neergekeken op de Mujahideen en de Jihaad. Je wordt in veel gevallen ook niet omarmt als held, integendeel je wordt besmeurd en vervolgd. Dit is een Goddelijke wijsheid, want het zorgt ervoor dat Moslims slechts en alleen strijden omwille van Allah en niet omwille van roem en aanzien, want ze worden toch niet als helden gezien en aangemoedigd. Dit beseften wij ons ook toen wij uit Nederland waren vertrokken. Met name in het westen of landen die ver van de oorlog staan is dit het geval, maar de slachtoffers hier in Syrië bijvoorbeeld zien de Mujahideen wel als helden. Dus het is van belang dat wij onze intenties zuiver proberen te houden.”

Vraag: “Bij welke slag zijn Mourad en Yasin omgekomen? Beiden tijdens hetzelfde gevecht? Zijn ze ter plekke begraven, of mee naar de thuisbasis genomen en met een plechtige ceremonie begraven?”

Antwoord: “Ja zij zijn in dezelfde veldslag omgekomen. Yasin een paar dagen later dan Mourad. Het betrof een grote legerbasis die we hadden overgenomen. Men spreekt hier zelfs over de grootste overwinning in heel Syrië. We hebben 27 ondergrondse bunkers vol met wapens en munitie als oorlogsbuit genomen. En dan hebben we het slechts alleen over de ondergrondse depots. Heel veel broeders uit Nederland en België hebben ook de grote eer gehad om in deze operatie te participeren. We hadden deze basis binnen twee dagen overgenomen, Mourad was op de tweede dag omgekomen. Enkele dagen later toen we op onze thuisbasis waren, zagen we een broeder in de ochtend binnen stormen. We moesten ons voorbereiden op een nieuwe slag. De vijand had namelijk een konvooi gestuurd en wilde een poging wagen om de legerbasis te heroveren. En in deze tweede slag was Yasin omgekomen. Ze zijn op dezelfde begraafplaats vlak bij onze thuisbasis begraven. Je eigen vrienden begraven met wie je jarenlang bent omgegaan is heel aangrijpend en emotioneel. Maar dit zijn de nobele opofferingen in de Jihaad die gemaakt moeten worden. Moge Allah hun accepteren.”

Vraag: “Over de voorbereiding voor het vertrek naar Syrië. Velen van jullie hebben een strategisch en tactisch curriculum gevolgd. Wat is dat precies? Gaat dat via internet? Kan iedereen dat zomaar vinden, of worden die lessen onderling verspreid? De fysieke voorbereidingen, wat houden die in? Lopen in het bos, extra bezoeken aan de sportschool? Groepstrainingen in het bos, of een park?”

Antwoord: “Het is verplicht voor een Moslim om gezond te leven en jezelf fysiek ook voor te bereiden. En dit, zelfs in tijden wanneer de individuele Jihaad niet verplicht is voor de Moslims. Laat staan wanneer het verplicht is voor de Moslims. Als Moslim weet je dat jij veel vijanden hebt, die op elk moment kunnen toeslaan, dus hierop voorbereiden is verplicht. Want wanneer dit gebeurt, moeten Moslims in staat zijn om henzelf hier tegen te verdedigen en de zwakken te beschermen.

Kijk naar de machteloze Rohingya Moslim minderheid in Burma, en hoe de Boeddhisten hun genadeloos vervolgen zonder dat zij henzelf hiertegen kunnen weren. Dit kan elke Moslim gemeenschap overkomen, ook in het westen. Het is de Bosniërs ook overkomen, die eeuwenlang in vrede samen leefden met de Serviërs, dus die vlam kan elk moment in de pan slaan. De Moslims moeten dus niet naïef zijn, en henzelf hierop voorbereiden zodat zij zich kunnen verdedigen mocht dit gebeuren. Vervolging begint altijd met vijandige woorden, dit hebben we ook gezien met de Jodenvervolging. En hetgeen je als Moslim hoort in het westen aan vijandige geluiden voorspelt niets goeds. Zo krijgt Wilders gewoon podium in het politieke arena om de meest racistische uitspraken te maken. Wij adviseren de Moslims daarom ook aan om serieus na te denken over immigreren.

De lessen worden onderling verspreid inderdaad, maar ook zelfstandig opgezocht. Denk aan de 48 Laws of Power van Robert Greene, of The 36 Stratagems of War bijvoorbeeld. Velen weten bijvoorbeeld niet dat er ook predikers tussen de Nederlandse Mujahideen in Syrië zitten. Zij waren in Nederland ook niet bekend omdat ze zichzelf niet overdreven vertoonden en opzoek waren naar roem en aandacht, integendeel tot sommige subsidie-predikers. Bij hen konden we dus ook voor vragen terecht, en meestal wisten ze hier wel een antwoord op. En anders stelde ze de vraag voor aan geleerden in het buitenland. Ze geven hier soms dus ook lessen aan de broeders uit Nederland.

Veruit de meeste broeders hebben fysieke trainingen gehad in Nederland. Zo is er bijvoorbeeld een hele vriendengroep hiernaartoe vertrokken, die allemaal aan vechttrainingen deden. Dit zagen wij trouwens ook als een verplichting, en we motiveerden elkaar om de trainingen serieus te nemen. Verder klopt het ook dat sommige broeders gingen lopen voor de conditie. Groepstrainingen in bossen of trainingen in de Ardennen deden we niet. Je moet het de veiligheidsdiensten natuurlijk niet makkelijk maken. Als we dit deden, dan in een groepje van twee of zelfs individueel.”

Vraag: “Over de vrouwen. Ze vechten niet, melden jullie. Ze wonen samen met hun mannen. Wonen de stelletjes bij elkaar in een groot huis, of hebben ze aparte woningen? Hoe brengen de vrouwen de dag door?”

Antwoord: “Ja de stelletjes wonen bij elkaar in een normaal appartement. Deze hebben ze gratis gekregen van de Syriërs. Ze hoeven dus niet te huren, het Syrische volk is echt heel gastvrij. Ze delen zo de laatste lira met je. Ze gaan bij de andere zusters op bezoek, ze koken, doen het huishouden enz. In grote lijnen net als hoe ze de dag in Nederland doorbrachten eigenlijk. Alleen het verschil tussen hier en daar, is dat het hier wordt beloond als de grote Jihaad. Zelfs het slapen en het eten van de Mujahid worden beloond, laat staan het vechten zelf. Daarom zeggen wij ook dat de Jihaad ons niet nodig heeft, maar dat wij de Jihaad zelf nodig hebben. Het is een goudmijn voor de Moslim.”

Vraag: “Ze vechten niet. Maar er zijn toch wel vrouwen die meestrijden? Gisteren was er het nieuws van een bekeerlinge uit de VS, de 33-jarige Nicole Mansfield, die aan de zijde van de opstandelingen meevocht en is gesneuveld in de provincie Idlib. Eerder zag ik een reportage op tv van een moslima uit de VS die ook zou strijden. En gisteren sprak ik een vluchteling, een Syrische Koerd uit Aleppo, die beelden toonde en vertelde over Koerdische vrouwen die massaal aan het trainen waren voor de strijd. Geldt het niet-vechten alleen voor Europese moslima’s?”

Antwoord: “Ik ben ervan overtuigd dat vrouwen over het algemeen niet meevechten in Syrië, maar het kan misschien zo zijn dat een enkeling toch mee strijdt. Deze vrouwen zal je dan ook bij FSA vinden, maar de foto’s en video’s op internet van vrouwen die vechten zijn meestal slechts voor show en propaganda. Deze bekeerlinge uit de VS kan best op het slagveld zijn gesneuveld, maar dit hoeft niet te betekenen dat ze meevocht. Wellicht verzorgde zij de gewonden, of hielp zij met andere taken. Het is niet dat de vrouw geen rol heeft op het slagveld, maar dit zal je toch eerder zien in de vorm van andere taken dan de gewapende strijd zelf. Alhoewel zij net zo goed wordt beloond.

Wat betreft de Koerden, dat zal zonder twijfel de PKK zijn. Die hebben een lange traditie van vrouwelijke strijders, dit zal je ook zien in de berggebieden van Noord-Iraq. Maar dit is meer een symbolische traditie, ter nagedachtenis van de strijd die ze hebben geleverd in de jaren 90, waarbij veel vrouwen van de PKK destijds ook aanslagen pleegden tegen het Turkse leger.

De PKK staat over het algemeen ook achter het regime van Bashar, en verraden de Mujahideen. We hebben zelf meegemaakt dat een aantal PKK strijders zich hebben aangesloten bij het regime van Bashar. Dus dit zegt genoeg over hun verraderlijkheid. Maar zij stellen verder ook niet veel voor, ze worden door niemand serieus genomen. Zo stopt niemand bijvoorbeeld voor hun checkpoints.”

Vraag: “Jordi: Was hij de enige die zich beperkte tot vrijwilligerswerk aan de Syrische grens, of zijn er meer? Kan het zijn dat jullie dat zeggen om hem te beschermen voor de AIVD nu hij terug is in Nederland?”

Antwoord: “Nee, er zijn hier andere broeders die zich slechts hebben beperkt tot vrijwilligerswerk, maar veruit de meeste broeders zal je terugvinden op het slagveld. Maar dit loopt vaak in elkaar over, want als Mujahid vecht je niet alleen, je verleent ook humanitaire hulp.

Het zou hebben gekund dat wij Jordi proberen te beschermen voor de AIVD, maar niemand van ons vecht in een terroristisch-gelabelde organisatie, dus er is eigenlijk ook geen reden om hem te beschermen. De Moslims zijn verder een open boek, wij maken duidelijk waarvoor en waarom wij vechten. We zijn niet zoals de crypto-Joden of de Shia sekte met hun taqiyyah (religieus bedrog). Wij zijn daarentegen transparant en vertellen iedereen duidelijk en eerlijk waar we voor staan.”

Vraag: “Ten slotte: geef wat details van het dagelijkse leven. Wat krijgen jullie te eten als je bij de plaatselijke bevolking aan tafel schuift. Zijn er favoriete gerechten? Missen jullie iets uit Holland, behalve jullie familie en vrienden? Kaas, drop? Iets anders?”

Antwoord: “De Syriërs zijn heel trots op hun keuken, ze zijn ervan overtuigd dat zij de beste keuken hebben op de wereld. Het is inderdaad lekker, maar niet de beste keuken! Wanneer we bij hen over de vloer komen scheppen ze dus een beetje op over hun keuken. Wij pesten ze dan ook een beetje en beweren dat de Marokkaanse keuken beter is. En dan discussiëren wij hierover en proberen we elkaar te weerleggen. Totdat ze ons vragen om het dan maar eens te bewijzen in de keuken, dan staan we daar met mond vol tanden, want niemand van ons kan Marokkaanse gerechten koken..

Het fruit is hier trouwens zeer goed en altijd vers. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit in mijn leven zulke lekkere, verse kersen geproefd. We zijn deze week nog met een Syriër naar zijn oogst gegaan, en dan plukken we gewoon de lekkerste pruimen uit zijn boom. Ondanks de crisis hier eten de Syriërs goed en is er veel oogst. Sterker nog, een oude man vertelde ons dat de oogst nooit zo goed was geweest als nu tijdens de oorlog. De berichten in de media over hongersnood worden daarom ook overdreven, dit is wat het westen ook over landen zoals Somalië beweerde. Dit is onderdeel van een economisch machtsspel waarmee politieke en economische invloeden en belangen worden beoogt. We hebben bijvoorbeeld gezien hoe het IMF Joegoslavië economisch heeft vernietigd. De Syriërs hebben voldoende te eten en hebben ook voldoende kleding. Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die weinig tot niets hebben, vooral in de vluchtelingenkampen, maar waar het om gaat is dat dit overdreven wordt. Wat Syrië nodig heeft is manschappen die bereid zijn hun levens op te offeren, om zo snel mogelijk een einde te kunnen maken aan de bloeddorstige genocide van Bashar.

We zouden een moord kunnen plegen voor een patatje oorlog (ik hoop dat men de dubbele ironie ziet). Snoepgoed zoals drop, of een simpel broodje jong belegen Hollandse kaas missen we ook wel. En over zo een mochaccino ijskoffie van het benzinestation hoeven we al helemaal niet te beginnen. Maar toch missen wij het eten van onze moeders het meest.. Maar wij weten dat het paradijs eeuwig is, en dat het eten in deze wereld werkelijk niets is vergeleken met het eten in het paradijs. We wachten dus geduldig af en we hopen dat we geaccepteerd worden als Martelaren.”

Vraag: “De meesten, heb ik begrepen, zijn met weinig bagage van huis vertrokken. Kopen jullie daar kleding? Op de markt? In winkels? Welke? En de militaire uitrusting, ligt die op maat op jullie te wachten?”

Antwoord: “Het ligt eraan, sommige broeders hebben van alles uit Nederland meegenomen, en andere broeders hebben er bewust voor gekozen om hun kleding in Turkije te kopen. Je wil natuurlijk zo weinig mogelijk opvallen. Verder kun je hier ook wel kleding kopen, maar de keus en het voorraad is redelijk beperkt. De militaire uitrustingen krijgen we verder allemaal gratis, maar je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een tweede of derde outfit te kopen of laten maken. Alles is mogelijk.”

2 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s